5 Mart 2012 Pazartesi

Baklava Severmisiniz?

Hafta sonu Van Gogh Alive Exhibition'a gitme niyetiyle çıktım yola,  baktım bir uzun kuyruk, hava güzel, kendimi vurdum yollara,  Karaköy Galata Köprüsüne kadar yürüdüm.


Soğuktan el ayak tutmaz olunca, nerde sahlep içerim diye bakınırken kendimi Karaköy Güllüoğlunda buldum.  İlk başta kalabalıktan gözüm korktu, tabağı kapan yer bulursa oturarak, bulmazsa ayakta, herkeste bir iştah, kayıtsız kalmak ne mümkün.  Sahlep hazır değilmiş, bir anda akın oldu dedi garson.  Bende dedim bir tur atayım, balık ekmek, martılar, iskele derken gözümün önünden gitmiyor sıcak baklavalar.. Döndüm tekrar geriye, ayaklarım sanki beni oraya çekiyor.  Istanbul'da ilk defa geldiğim bu yer içimi ısıttı :)    Masalar ortak olduğundan sanki herkes kırk yıllık dost.  Garsonda beni hatırladı, daha ne olsun,  yarım saat beklemeye değdi doğrusu..üzerine ne koyuyorlarsa acaip lezzetli. İçeride yaşlıca iki amca sanki evlerinde misafir ağırlıyorlar.
 
Başladığımdan beri kararlılıkla sürdürdüğüm Dukan rejimi filan unutuldu. Kısmi bir hafıza kaybına uğrayarak kasa önünde sol omzumdaki cine uymayıp yarım porsiyon karışık ısmarlayı başardım :=) Önden balık ekmek yememiş olsaydım kesin kaymaklı 1.5 porsiyon  götürmüştüm.
 
Eve döndüğümde biraz tarihçesine bakayım dedim ve artık birde online baklava siparişi verilebildiğini öğrendim.  Bu benim için iyi bir haber mi emin değilim :)  ama gerçekten bu işi profesyonel yürüttüklerini görüp takdir ettim. Kurucuları "Güllü Çelebi" Hacı Mehmed Güllü  1800 yıllarda meslekte ilerleyebilmek için, tatlıcılıkta en ileri olan Halep ve Şam’a gitmiş; oralarda altı ay kadar kalıp baklavacılığın inceliklerini öğrenmiş..o tarihlerde gerçekten takdire değer bir girişimcilik örneği. Hacı Mahmud Güllü’nün dört oğlu da baklavacı olarak yetişince, Güllü ailesinde baklavacılık bir gelenek halini almış ve torunu Mustafa Güllü, baklavacılığı İstanbul’a taşımaya karar vermiş. 1949 yılında Karaköy’de açılan İstanbul’un ilk baklavacı dükkânı, aynı zamanda Gaziantep dışındaki ilk fırınlı baklavacı dükkânı imiş. Sitelerindeki tarihçede...Mustafa Usta, müessesenin ilk günlerini anlatırken, müşteri bulmak için çektiği sıkıntılardan söz ediyor. O zamanlar İstanbul halkının çoğunluğu baklavayı bilmiyormuş. Bilenler de, hep bir hafta beklemiş, bayat baklava yemiş oldukları için pek beğenmiyorlarmış. Mustafa Usta bu kanaati değiştirmek için çok zahmet çekmiş. “Birkaç yıl bedava baklava ikram ettik. Bedava baklava ikramı için davetiye yerine geçen el ilânları bile bastırıp sokaklarda dağıttırdık.” diyor;  Baklavanın kilosu 5 lira imiş :) Şimdi de baklavayı bol bol koyuyorlar, benimki de hiç yarım porsiyona benzemiyordu :)
Hacı Mustafa Güllü'nün oğlu Nadir Güllü, işin başına geçince, 1996 yılında Mumhane Caddesi’ndeki baklava fabrikasını kurmuş.1949’da küçücük bir dükkânda faaliyete başlayan Karaköy Güllüoğlu, şimdi Dünya’nın ilk baklava fabrikasına sahip.  Mustafa Usta, ilerlemiş yaşına rağmen, her gün hiç aksatmadan mağazaya gidiyor ve baklavalarda kullanılacak unu, yağı, fıstığı, cevizi bizzat seçiyormuş. Hacı Mustafa Güllü geçen hafta 22 Şubat'da 86 yaşında vefat etmiş :( ..   Huzur içinde yatsın.

Ticaretin, bankacılığın merkezi olan Karaköy, 1949’dan beri baklavacılığın da merkezi... 1949’dan beri Karaköy’de çok şey tarihe karıştı... diye yazıyor tarihçede.  Ben yeni bir Istanbullu olarak tarihe karışanları izleme şansım olmadı ama  Karaköy Güllüoğlu lezzetinin yaşadığına tanıklık edebilirim :)


Kaynaklar:
http://www.baklavasiparisi.com/
http://www.gulluoglu.biz/
http://grandeexhibitions.com/vangoghistanbul/